Επιστήμες

Βιολογία

Εκτύπωση Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο

Η Βιολογία είναι ένα πολυμορφικό πεδίο γνώσεων με κύριο αντικείμενο έρευνας και μελέτης όλες τις φυσικοχημικές όψεις των εμβίων όντων, χαρακτηριζόμενη έτσι ως επιστήμη της ζωής. Η διεθνή λογία (= διήγηση, έρευνα, ερμηνεία). Πρώτος που χρησιμοποίησε αυτόν τον όρο ήταν ο Γερμανός φυσιοδίφης Gottfried Reinhold στο ομώνυμο έργο του Biologie το 1802. Στη σύγχρονη ελληνική γραμματεία πρωτοαναφέρθηκε από τον Δημήτριο Μαυροκορδάτο το 1836.

Πρόκειται για την επιστήμη που μελετά τη δομή και τη λειτουργία των εμβίων οργανισμών, συμπεριλαμβανομένου του ανθρώπου, σε φυσιολογικές και παθολογικές καταστάσεις. Ασχολείται με τα γνωρίσματα και τη συμπεριφορά των οργανισμών, εξετάζει πώς δημιουργούνται τα είδη και τα μεμονωμένα μέλη τους, μελετά δε τις αλληλεπιδράσεις μεταξύ τους και με το περιβάλλον.

Η Βιολογία περιλαμβάνει ένα ευρύ φάσμα επιμέρους επιστημονικών πεδίων που συχνά θεωρούνται ως ανεξάρτητες ειδικεύσεις. Στο σύνολό τους εξετάζουν το φαινόμενο της ζωής σε ευρεία κλίμακα. Ως επιστήμες που μελετούν έμβιους οργανσμούς (Life Sciences) η Γεωπονική, η Κτηνιατρική και η Ιατρική είναι εφαρμοσμένες Βιολογικές Επιστήμες. Εφαρμοσμένη Βιολογία Φυτών είναι η Γεωπονική, εφαρμοσμένη Βιολογία Ζώων είναι η Κτηνιατρική και εφαρμοσμένη Βιολογία Ανθρώπου η Ιατρική.

Η ζωή εξετάζεται σε ατομικό και μοριακό επίπεδο από τη Μοριακή Βιολογία, τη Βιοχημεία, και τη Μοριακή Γενετική. Στο επίπεδο του κυττάρου, μελετάται στη Βιολογία Κυττάρου και στη Μικροβιολογία , και σε πολυκυτταρική μορφή ερευνάται από τη Φυσιολογία, την Ανατομία, και την Ιστολογία. Η Αναπτυξιακή Βιολογία μελετάει τη ζωή στο επίπεδο της ανάπτυξης (οντογένεσης) ενός οργανισμού.

Περνώντας σε κλίμακα μελέτης περισσότερων οργανισμών η Γενετική ερευνά πώς η κληρονομικότητα δρά μεταξύ γονέα και απογόνου. Η Ηθολογία μελετά τη συμπεριφορά των ομάδων οργανισμών. Η Γενετική Πληθυσμού εξετάζει στο επίπεδο ολόκληρου πληθυσμού και η Συστηματική ασχολείται με την κατηγοριοποίηση των ειδών. Αλληλοεξαρτώμενοι πληθυσμοί και οι συνήθειές τους εξετάζονται από την Οικολογία και την Εξελικτική βιολογία. Μία θεωρητική προσέγγιση της πιθανότητας ύπαρξης ζωής πέρα από τη Γη εξετάζει η Αστροβιολογία (ή Ξενοβιολογία).

Τα τελευταία εκατό χρόνια αναπτύχθηκε ραγδαία αφού αναγνωρίστηκε το DNA ως γενετικό υλικό και οι ερευνητές Κρικ (Crick) και Γουότσον (Watson) ανακάλυψαν τη δομή του, ανακάλυψη που ο ρόλος της ήταν καταλυτικός στην κατανόηση της λειτουργίας του.

Παράλληλα, η πρόοδος των Βιοεπιστημών ( διεπιστημονική σύνδεση της Βιολογίας με άλλες επιστήμες : Βιοφυσική-Βιοχημεία, Βιοστατιστική, Βιοπληροφορική, Βιοτεχνολογία, Βιοφαρμακευτική, Βιοψυχολογία, Βιοκοινωνιολογία, Εξελικτική Βιολογία κ.α.) έχει αναδείξει και ένα ειδικότερο πεδίο βασικής και εφαρμοσμένης έρευνας στη Βιολογία Ανθρώπου (Ηuman Biology).

Βιολογία Ανθρώπου είναι η επιστήμη που μελετά τη δομή και τη λειτουργία του ανθρώπινου οργανισμού σε φυσιολογικές και παθολογικές καταστάσεις. Aπό τους κλάδους της Βιολογίας Ανθρώπου ιδιαίτερο ενδιαφέρον σήμερα κατέχει διεθνώς ο ξεχωριστός (και συγγενής με την Ιατρική) κλάδος της Βασικής και Παθολογικής Βιολογίας του Ανθρώπου (διεθνώς χρησιμοποιούνται διάφοροι συναφείς όροι, όπως Βιοιατρική, Ιατρική Βιολογία, Παθοβιολογία Ανθρώπου, Κλινική Βιολογία), που περιλαμβάνει ερευνητικό (μορφολειτουργικό) και αμιγώς εφαρμοσμένο κλινικοεργαστηριακό έργο σε τομείς όπως Βιολογία Αναπαραγωγής-Κλινική Εμβρυολογία, Κλινική Βιοχημεία, Φυσιολογία του αίματος, Ανοσοβιολογία, Φυσιολογία των ενδοκρινών αδένων, Φαρμακολογία κ.α. για τη μελέτη φυσιολογικών λειτουργιών και παθολογικών καταστάσεων (έγκαιρη διάγνωση, αποτελεσματική θεραπεία).

Για το λόγο αυτό ο Βιολόγος μπορεί να εργάζεται ως Ιδιοκτήτης-Διευθυντής Κλινικών Εργαστηρίων στην ΕΕ και στις ΗΠΑ (δημόσια ή ιδιωτικά), μετά από κατάλληλη μεταπτυχιακή ειδίκευση (πχ. MSc ή PhD στην Κλινική Βιοχημεία), ενώ στην Ελλάδα, εκτός από τον ιδιωτικό τομέα, οι Βιολόγοι μπορούν να εργάζονται σε εργαστήρια δημόσιων νοσηλευτικών ιδρυμάτων (πχ. βιοχημείας), στα οποία προάγονται μέχρι και το βαθμό του Διευθυντή του εργαστηρίου.

Επιστημονική Διαδικτυακή Πύλη

Τηλέφωνο:
(+30)2392064040

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Εδρα:

Καρδία Θεσσαλονίκης